دوره آمادگی آزمون آی ­آِلتس (International English Language Testing System – IELTS)

آی ­آِلتس چه نوع آزمونی است؟ 

به منظور کمک به دانشگاه­ ها و مراکز آموزش عالی برای انتخاب دانشجویان مسلط به زبان انگلیسی، آزمون آي­ اِلتس در سال 1989 معرفی گردید. هم اکنون، این آزمون يک معيار استاندارد بين ­المللي براي سنجش مهارت­ هاي زبان انگليسي است. کسب نمره قابل قبول در اين آزمون شرط پذيرش در دانشگاه­ ها، مهاجرت و يا کار در بسياري از کشورهاي جهان محسوب مي­ شود. اين آزمون مهارت­ هاي چهارگانه زبان يعني گفتار، شنيدار، نوشتار و خواندن را مورد ارزيابي قرار مي‏ دهد و تسلط بر اين مهارت‏ها مستلزم برخورداري از دانش واژگان، گرامر و تلفظ زبان انگليسي است. نمره اين آزمون در مقياس 1 تا 9 محاسبه مي‏ گردد که نمره 1 به معني پائين­ ترين ميزان تسلط و نمره 9 به معني تسلط حرفه­ اي بر مهارت­هاي چهارگانه زبان انگليسي است. بيشتر دانشگاه­ها و مراکز آموزش عالي نمرات بين 5/5 تا 7 اين آزمون را قابل قبول مي ­دانند.

اين آزمون دو شکل آکادميک و عمومي دارد. آي­ اِلتس آکادميک براي ادامه تحصيل در دانشگاه­ ها و مراکز آموزش عالي مورد استفاده قرار مي‏ گيرد و آي­ اِلتس عمومي عمدتاً براي شرکت در آموزش‏ هاي غير دانشگاهي، کسب تجربه کار و مهاجرت لازم مي ­باشد.



همانطور که شکل بالا نشان می­ دهد، مهارت­ های شنیداری و گفتاری در دو نوع آزمون آي­ اِلتس مشترک بوده و مهارت­ های خواندن و نوشتاری در این دو نوع آزمون اشکال متفاوتی دارند. هر فرد می ­تواند به دفعات مختلف در آزمون آي ­اِلتس شرکت کند، اما بر اساس مقررات این آزمون، لازم است بین هر بار شرکت در آن تا آزمون بعدی سه ماه فاصله باشد 

هدف دوره

هدف دوره آشنا­ کردن فراگيران با سؤالات آزمون آی ­اِلتس و ارائه راه‌كارهاي لازم برای ارتقاي مهارت‌هاي گفتاری، شنيداری، نوشتاري، و خواندن و درك مفاهيم، گسترش دایره واژگان و مرور ساختارهای دستوري زبان انگليسي است.

سرفصل های دوره

این دوره شامل 120 ساعت آموزشی است که در يک ترم فشرده ده هفته ­اي و بر اساس سرفصل­ های ارائه شده در جدول زیر برگزار مي ‏گردد:


سرفصل ­ها

مهارت

- Learning about IELTS reading format

- Dealing with word formation

- Understanding paragraph organization

- Skimming

- Scanning

- Learning to find out the main idea of the passage

- Understanding details

- Understanding the author's main purpose

- Recognizing the author's attitude

- Understanding implied details

- Matching lists and phrases

- Learning to choose the correct heading for paragraphs

- Learning to complete a summary using a set of given words

- Learning to decide if statements agree with the information in the passage selecting one of the choices True,or Not Given

- Learning to match the paragraphs to a question containing a paraphrase of detailed information within paragraphs

Reading Comprehension

- Learning about IELTS listening format

- Reviewing pronunciation, including vowels, consonants, word stress, intonation patterns and pauses

- Comprehending the main idea

- Getting specific information

- Comprehending important details

- Recognizing the speaker’s attitude and degree of certainty

- Identifying feelings

- Completing notes

- Inferring people’s professions through vocabulary

- Recognizing the speaker’s function or purpose

- Recognizing the organization of information presente

- Learning to go beyond the surface meaning

- Making connections among pieces of information in a conversation or lecture

- Recognizing topic changes in lectures and conversations

Listening Comprehension

- Learning about IELTS writing format

- Reviewing the grammatical structures frequently used in IELTS writin

- Learning the mechanics of writing

- Learning how to produce ideas for writin

- Learning paragraph organization

- Learning about different kinds of paragraphs

- Learning essay structure

- Learning about different kinds of essays

- Learning to write a short letter in response to a given problem of situation

- Learning to present an argument or a discussion on a problem

- Learning to describe graphs and write about diagrams, tables or short texts

- Learning to express needs, wants, likes/dislikes and opinions

- Learning to write without straying from the topic

- Learning to consider appropriate register and style in writin

- Learning to outline a problem and present a solution

- Learning to present and justify an opinion

- Learning to organize, present and compare data

- Learning to describe the stages of a process

- Learning to explain how something works

- Learning to present the solution to a problem

- Learning to present and justify an opinion

- Learning to compare and contrast evidence and opinions

- Learning to evaluate and challenge ideas, evidence or an argument

 

Writing

- Learning about IELTS speaking format

- Reviewing  the grammatical structures frequently used in IELTS speaking

- Learning how to produce ideas for speaking

- Learning pronunciation, including vowels, consonants, word stress, intonation patterns and pauses

- Getting familiar with the topics frequently used in the speaking part

- Learning to ask questions and elicit ideas

- Learning to take initiative in a conversation

- Learning to express attitudes

- Learning to speak fluently

- Learning to speak accurately

- Learning to speak with intelligibility

- Learning to conclude what you are talking about

Speaking


توصیه­ های لازم برای داوطلبین آزمون آي­ اِلتس

با ساختار و ترکیب آزمون آي­ اِلتس آشنا شوید. در این خصوص لازم است حداقل جواب سؤالات زیر را دریافت کنید: آي­ اِلتس از چه بخش­ هایی تشکیل یافته است؟ ترکیب سؤالات قسمت­ های مختلف چگونه است؟ هر قسمت مشتمل بر چند سؤال است؟ چه میزان وقت برای هر قسمت اختصاص پیدا کرده است؟ امتحان گفتاری چقدر به طول می­ انجامد؟

تمرینات مربوط به بخش ­های مختلف این آزمون را با زمان بندی انجام دهید تا هنگام آزمون اصلی از این نظر دچار مشکل نشوید.

با انواع سؤالات آي­ اِلتس آشنا شوید.

بعد از انجام تمرینات لازم در ارتباط با بخش ­های مختلف آي ­اِلتس، سعی کنید چند نمونه از این نوع آزمون را در شرایط واقعی آن اجرا کرده و به سؤالات آنها پاسخ دهید.

در آزمون واقعی آي­ اِلتس سعی کنید سؤالات را با دقت تمام بخوانید و تصور نکنید که دوباره برای تمرین این آزمون را پاسخ می­ دهید.

قبل از گوش کردن به قسمت­ های مختلف بخش شنیداری، سعی کنید سؤالات مربوطه را به سرعت از نظر بگذرانید.

توجه داشته باشید که بعد از قسمت­ های مختلف بخش شنیداری چه نوع سؤالاتی را جواب خواهید داد.

در بخش خواندن، ابتدا عنوان را بخوانید، سپس سؤالات مربوطه را مرور کنید، در مرحله سوم متن را بسرعت بخوانید، و بالاخره در مرحله آخر به سراغ سؤالات رفته و سعی کنید آنها را جواب دهید و در صورت نیاز به قسمت­ های مورد نیاز متن رجوع کنید.

در بخش نوشتاری، سعی کنید متن را در یک مرحله بنویسید چرا که پاکنویس کردن متن موجب اتلاف وقت خواهد شد. 

هر روز مقداری از وقت خود را صرف نوشتن بکنید تا توانایی نوشتن و تولید ایده را یاد بگیرید.

سعی کنید در زمان انتظار ورود به جلسه امتحان گفتاری با دوستان و همراهان خود به انگلیسی صحبت کنید.

سعی کنید سؤالات بخش گفتاری را بطور مفصل جواب دهید. 

می ­توانید یک بار برای آشنایی با شرایط واقعی آزمون آي ­اِلتس و کسب تجربه در این آزمون شرکت کنید. 

اطلاعات تماس
آدرس: تهران - ميدان انقلاب- ابتدای کارگر جنوبی- کوچه شهید رشتچی- پلاک23
 تلفن:   19 87 92 66 021
 فکس:  19 87 92 66 021
 پست الکترونیک:  Info@jtt.ir