اخبار و تازه ها

22

در نشست "مصرف فرهنگي در دانشگاه" مطرح شد: جامعه مدرن جامعه اي است که در آن منطق بازار بر همه مناسبات جاري مي شود

در نشست "مصرف فرهنگي در دانشگاه" مطرح شد: جامعه مدرن جامعه اي است که در آن منطق بازار بر همه مناسبات جاري مي شود
به گزارش روابط عمومي سازمان جهاددانشگاهي تهران، در اين نشست که با موضوع«مصرف فرهنگي در دانشگاه:: بحثي انتقادي درباره داده هاي موجود»  صميم به نحوه تشکيل جوامع مدرن و حاکميت مناسبات بازار در اين جوامع اشاره کرد و گفت: پيش از تشکيل جوامع مدرن، مناسبات اجتماعي و اقتصادي تفکيک شده بودند و ساختارها و چارچوب ها به صورت جدا از هم و جزيره اي عمل مي نمودند؛ ولي جامعه مدرن جامعه اي است که در آن منطق بازار بر همه مناسبات جاري مي شود. در بازار دو کنش مهم وجود دارد: 1) توليد  2) مصرف. زماني‌که منطق بازار گسترش پيدا کند، توليد و مصرف کاراکتر اصلي همه مناسبات خواهد شد و هر چيزي که در داخل چرخه توليد و مصرف قرار گيرد کالا مي‌شود. تا قبل از استقرار منطق مناسبات جديد تنها چيزهايي در اين چرخه قرار مي‌گرفتند که خاصيت رفع نياز داشتند اما در دوره جديد، با قرار گرفتن هر امري در اين چرخه آن امر تبديل به کالا مي شود. کالاهاي فرهنگي هم چيزي است که در اين چرخه وارد مي شود. کتاب زماني کالاي فرهنگي است که درون اين چرخه قرار مي گيرد، موسيقي زماني کالاي فرهنگي است که درون اين چرخه قرار مي گيرد و مصرف مي شوند. اين کالاها مصرف نمي شوند تا رفع نياز واقعي انجام شود؛ بلکه مصرف مي شوند تا اتفاق ديگري بيفتد، تا افراد در جامعه جايابي شوند و هويت جديدي پيدا نمايند.
وي در ادامه گفت: مصرف در جامعه پس از جنگ جهاني دوم،«مصرف چشمگير» است. من مصرف مي کنم تا نشان دهم که هستم. مصرف مي کند تا نشان دهد که از موقعيت منزلتي بالايي برخوردار است. جايگاه طبقاتي با جايگاه منزلتي يکسان نيست. يکي از نقدهاي وارد بر پژوهش هاي مصرف فرهنگي در ايران اين است که شکاف بين جايگاه طبقاتي و جايگاه منزلتي رانشان نمي دهد. عملاً پژوهش هاي اين حوزه متمرکز بر ميزان مصرف هستند. چه ميزان کتاب مي خوانند، چقدر موسيقي گوش مي دهند. فقط ميزان «چقدر» را بررسي مي کنند و به کيفيت کالاي فرهنگي توجهي نمي شود.
عضو هيئت علمي پژوهشکده مطالعات فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم با اشاره به جامعه ايراني افزود: آيا جامعه ايراني جامعه جديد و مدرني است يا يک جامعه سنتي است و يا تلفيقي از اين دو مي باشد؟ به راحتي نمي توان به اين پرسش پاسخ گفت. ما يک جامعه به صورت کاملاً مدرن نيستيم. در جامعه ما حوزه هايي به صورت جديد هستند و عرصه هايي هنوز جديد نيستند. عرصه هايي که مناسبات اقتصادي بر آن حاکم نيست، مثل عرصه سياسي. مصرف در اين حوزه بي اهميت است؛ ولي جاهايي که منطق جامعه جديد مستقر شده، مصرف کردن مهم است و افراد عطش منزلت دارند و به دنبال کسب منزلت هستند. دانشگاه تنها جايي در ايران است که نمونه جامعه جديد و مدرن بوده و مناسبات اقتصادي بر آن حاکم است. دانشگاه ايراني يک جامعه مدرن در کليت غير مدرن است و از اين رو مصرف فرهنگي در آن اهميت مي يابد.
وي در پايان گفت: در ايران فقط دانشگاه پروسه جامعه پذيري را انجام مي دهد. دانشگاه کارکرد توليد منزلت دارد و اين کارکرد را از طريق توليد و مصرف فرهنگي انجام مي دهد. امروز مهمترين کانون هاي توليد و مصرف فرهنگي در دانشگاه ها، انجمن هاي علمي و تشکل هاي سياسي هستند که مي‌توانند الگو هاي خود را در جامعه بازنشر نمايند.
تعداد امتیازات: (0) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (626)
گروه خبر: گروه فرهنگی
کد خبر: 740625
  • در نشست "مصرف فرهنگي در دانشگاه" مطرح شد: جامعه مدرن جامعه اي است که در آن منطق بازار بر همه مناسبات جاري مي شود

RSS comment feed نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

وب سایت

اطلاعات تماس

آدرس: تهران - خیابان انقلاب - خیابان 16 آذر - نبش ادوارد براون پلاک 20 ساختمان سازمان جهاد دانشگاهی تهران
 تلفن:     53 57 95 66  021  - 66974441 021
 فکس:    13 27 40 66  021
پست الکترونیک:  pr.jut@chmail.ir